گالری ما

اطلاعات تماس

معمار:
هومن سرابی
کارفرما:
پروژه ماکلوان
مکان پروژه:
رشت
نوع پروژه:
طراحی فضای سبز، استخر،آلاچیق

طراحی فضای سبز و آلاچیق و استخر – طراحی فضای سبز رشت

نقش فضای سبز در ساختمان‌ها

میل و علاقه انسان به طبیعت و فضای سبز از سالیان بسیار کهن نشات می‌گیرد. درگذشته‌های دور انسان کاملا به طبیعت وابسته بوده و به‌نوعی به یکدیگر متصل بودند، اما طی دهه‌های اخیر با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش زندگی شهرنشینی، کانون اصلی و مرکز فعالیت‌های انسان‌ها از طبیعت دور شده است.

یکی از بهترین راه‌ها برای سالم‌سازی، افزایش کیفیت زندگی و همچنین تعامل دوباره انسان با طبیعت، استفاده از فضای سبز در ساختمان‌ها و یا محیط‌های اطراف آن محسوب می‌شود. استفاده از فضای سبز در ساختمان شاید نتواند مشکل آلودگی هوا شهرها را حل کند، اما می‌تواند فواید روانی و زیست ‌محیطی فراوانی را برای ساکنین آن به همراه داشته باشد که از جمله آن می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش استرس و تنش اعضای ساختمان
  2. کاهش گرمای محیط و ساختمان
  3. کاهش آلودگی صوتی در ساختمان
  4. کاهش آلودگی هوا
  5. کاهش تأثیر اثرات گلخانه‌ای
  6. جذب دی ‌اکسید کربن محیط و تبدیل آن به اکسیژن

از طراحی فضای سبز تا اجرای آن

فضای سبز محلی است که این روزها بیش از پیش، به وجود آن نیاز داریم. مکانی طبیعی که افراد برای به دست آوردن آرامش و تجدید قوا به آن روی می آورند که با گذر زمان و صنعتی شدن شهرها و پدیدۀ آپارتمان نشینی، ابعاد آن روز به روز تقلیل یافته و کوچکتر شده است. طراحی فضای سبز و اجرای فضای سبز برای فضاهای متفاوت علاوه بر آنکه می تواند باعث طراوت و تازگی محیط شود، از نظر ظاهری و جلوه دیداری هم می تواند زیبایی آن ها را افزایش دهد.

به طور کلی مراحل طراحی فضای سبز و اجرای فضای سبز برای رسیدن به نتیجه مطلوب در چند مرحله انجام می شود که به ترتیب اولویت از طراحی فضای سبز شروع کرده تا به اجرای فضای سبز و در نهایت به نگهداری آن برسیم. با بهره گیری از سبک های طراحی فضای سبز می توان براحتی آن را مناسب با هر فضایی طراحی و احداث نمود. داشتن فضای سبزی بدون طراحی اصولی، تنها محیطی آشفته و بی نظم را رقم خواهد زد که به دست آوردن آرامش در آن مشکل می شود.

طراحی فضای سبز

قسمت طراحی در مورد فضای سبز برای همه فضاهای سبز از جمله طراحی فضای سبز ویلا ، فضای سبز حیاط منزل، پارک و غیره اولین گام و مرحله مقدماتی است که نیازمند طراحی سه بعدی برای ایجاد یک فضای سبز زیبا و‌ چشم نواز می باشد. طراحی اولیه اصولی و کارآمد منطبق با اصول فنی می تواند نقش مهمی در زیبایی ظاهری و کاربری فضای سبز داشته باشد.‌

در طراحی اولیه معمولا به چگونگی شکل گیری سازه های فضای سبز و گونه های مختلف گیاهان یا درختان، حوض و آبنما به دلخواه، راه های عبور یا فضاهای تردد، محل های نشستن‌‌ با آلاچیق یا بدون آلاچیق که قرار است در محل جانمایی شوند، پرداخته می شود.

سپس در طراحی سه بعدی نقشه اولیه احداث و طراحی فضای سبز شکل می گیرد. طراحی اولیه فضای سبز در برنامه های سه بعدی باعث می شود که قبل از انجام هر کاری بتوان فضای سبزی که قرار است در آینده خلق و احداث گردد، دیده شود و نسبت به برطرف کردن مشکلات آن اقدام‌ گردد تا در آینده مشکلی به وجود نیاید که نیاز به صرف هزینه های اضافی باشد. لذا طراحی اولیه فضای سبز می تواند نقش مهمی در کیفیت و بازدهی کار داشته باشد.‌

اجرای فضای سبز

اجرای فضای سبز به شکل درست و اصولی و دقیق بسیار حائز اهمیت است. چراکه هر چقدر طراحی اولیه با کیفیت باشد و اصول مهندسی فضای سبز در آن رعایت شده باشد یک اجرای نامناسب و ناقص می تواند باعث افت کیفیت و زیبایی ظاهری فضای سبز شود.

شرکت های زیادی اجرای فضای سبز را انجام می دهند اما برای انتخاب یک شرکت مناسب و کارآمد بهترین روش بررسی نمونه کارهای انجام شده شرکت و کیفیت آن ها است تا بتوان به نتیجه مناسب دست پیدا کرد‌. در زمان اجرای فضای سبز باید قبل از انجام هر کاری پیش بینی های لازم برای احداث فضاهای مختلف انجام شود تا در آینده تداخلی بین کارکرد فضاهای متفاوت صورت نگیرد. تداخل عملکرد باعث برهم خوردن نظم و پایین آمدن کیفیت کار می شود. مثلا استفاده از گل ها و گیاهانی که به دلیل ساختار خاص خود حشرات زیادی را به خود جذب می کنند در کنار فضاهایی که برای نشستن تعبیه می شود می تواند عملکرد این فضا ها را دچار اختلال کند و نشستن در آن فضا را برای ساکنین سخت و غیر ممکن نماید.

 

قیمت طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز بسته به وسعت و حجم کار کاملا متفاوت است. ضمن اینکه شرکت های مختلف قیمت و تعرفه های متفاوتی دارند. قیمت طراحی محوطه و فضای سبز بر اساس متراژ و حجم کار و نیز المان های کاربردی محاسبه می شود. مطمئنا یک طراحی ساده با یک طراحی پیچیده کاملا متفاوت است و موجب کاهش و افزایش هزینه و قیمت می شود. یعنی هرچه سازه ها پیچیده تر باشد باعث افزایش هزینه ها می شود. قیمت طراحی فضای سبز همچنین به عوامل دیگری از قبیل خوده مراحل طراحی هم تقسیم بندی می شود که شامل موارد زیر می شود:

  • طراحی دو بعدی :
  • طراحی سه بعدی
  • فاز 1
  • فاز 2
  • نرم افزار مورد استفاده در طراحی

برای دریافت راهنمایی و مشاوره دقیق طراحی فضای سبز محوطه و همچنین قیمت طراحی فضای سبز و قیمت محوطه سازی فضای سبز می توانید از تجربیات، علم به روز و قیمت های مناسب گروه طراحی فضای سبز آرتیمان پارسین استفاده کنید.

Call Now Button